søndag den 5. februar 2012

2012-02-05: Ankomst til Garafía på La Palma

Vi tog afsted fra Aalborg lufthavn i går morges kl. 6, hvor temperaturen var -14°C. Vi fløj med Norwegian til Gran Canaria og derfra med Islas Airways via Tenerife N til La Palma, hvor vi ankom kl. 16:30. Vi fik vores lejebil i lufthavnen og kørte derfra til vores lejede hus i Garafía på øens nordvestlige hjørne, med et stop ved supermarkedet i El Paso for at handle. Her er et kort med ruten, som samtidigt giver en oversigt over den nordlige del af La Palma med det store krater, Caldera de Taburiente:

Selv om temperaturen var ca. 30 grader varmere end i Aalborg, var det ret køligt med en temperatur på 16°C og en kraftig vind fra nordøst. Ejeren af huset fortalte os, at det var den hidtil koldeste dag for denne vinter. Så vi håber det bliver varmere de næste dage.

Det var dog stadig ret køligt i morges, og den stærke blæst fortsætter. Vi gik en tur fra huset ned til Puerto Garafía på kysten og tilbage til huset via Santo Domingo. Det blev en tur på 8½ km:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Santo Domingo er hovedstaden i den kommune, der hedder Garafía, men sommetider kaldes byen for Garafía. Læs mere om Garafía på Wikipedia ved at klikke her (engelsk) eller oversat til dansk her.

Stien til kysten gik langs kanten af en kløft, og her er et billede, som fortæller lidt om, hvor frodig La Palma er, og hvorfor den kaldes "La Isla Bonita", Den Kønne Ø:

Foruden at være køn har La Palma også et dramatisk landskab, som det næste billede giver et indtryk af:

Det er udsigten fra Puerto de Garafía, som vi også besøgte i januar 2010 (dengang kaldte vi pynten for Punta de Santo Domingo, se moyn.dk). Selv om vi havde en hård vind på ca. 15 m/s, var brændingen omkring klippen mindre end den var i januar 2010, så vi valgte ikke at gå helt ned til de huleboliger, som findes ude på pynten.

Casa Mona ligger heldigvis i læ for de fremherskende nordøstlige vinde, så da vi kom tilbage fra vandreturen, kunne vi sågar sidde udenfor i solen. Terrassen har skygge fra træerne, så Gunhild sidder på hjørnet ved siden af solvarmeanlægget:

Et sammendrag af vores indtryk fra de 4 uger og vores mening om Garafía som base for en vandreferie på La Palma kan findes ved at klikke her.