lørdag den 25. februar 2012

2012-02-25: Punta de Juan Adalid

På La Palmas nordvestlige hjørne er der en pynt som hedder Punta de Juan Adalid, opkaldt efter landsbyen Juan Adalid, som ligger lige ovenfor. Juan Adalid er bedst kendt for sine 5 store vindmøller, som kan ses vidt omkring. De står på en bakke oven for landsbyen. I 2010 gik vi en tur fra Garafía (Santo Domingo) til vindmøllerne ved Juan Adalid. I dag kørte vi ned til vindmøllerne, hvor vi parkerede. Vejen derned er smal og snørklet, men også meget flot, da den går igennem et utroligt grønt og frodigt område. Det står i stærk kontrast til området neden for vindmøllerne, som ser helt ørkenagtigt ud med meget lidt vegetation.

Vi havde tegnet en rute i Google Earth, som vi fulgte, dog med flere afstikkere undervejs. Hele turen blev på knap 13 km med en akkumuleret stigning på 680 m:

Klik her for at se ruten i Google Earth
På vejen ned fik vi øje på et lille kapel, som står på toppen af en bakke, der hedder Cerro del Cerradero, så vi tog først en afstikker derop. Nedenfor ses Punta de Juan Adalid, og til venstre for bakken er der en kløft, som hedder Barranco de Domingo:

Da vi kom ned til kysten, kunne vi se, at der er en sti, som går ned i kløften tæt på mundingen. Her kigger vi ned i den flotte bugt, som findes i mundingen. Den hedder Caleta de la Zorzita:

Her holdt vi en pause, mens vi nød udsigten, og fortsatte så op i kløften til den sti, som går op på den modsatte side. Her blev vi mødt af et utroligt flot syn. Kløften er bevokset med en masse kaktus af den slags, der hedder søjlevortemælk, som er særligt flotte mod baggrunden af de sorte lavasten:

Vi fortsatte ad den sti, som går op ad kløften mod vest, idet vi håbede, at den ville gå op langs kløften til en sti, som vi havde set på vejen ned, og som går tværs over kløften oven for Cerro del Cerradero. Det ville have været en fin rundtur, men desværre fortsatte stien langs kysten, så vi vendte om efter ca. ½ km.

Vi gik tilbage over kløften og fortsatte ud langs pynten, Punta de Juan Adalid. I 2010 snakkede vi med en lokal fyr, som vi mødte i Barranco de la Luz, og han fortalte om de mange små pools, som findes i klipperne ved Juan Adalid og viste os billeder, hvor de badede i disse pools. Vi gik rundt langs kanten af pynten, hvor vi kunne se ned til nogle flotte klippeformationer og mange små pools langs kysten. Vi kunne ikke umiddelbart se, hvordan man kommer derned:

Fra pynten fortsatte vi den rute, vi havde tegnet i Google Earth. Den gik op ad en stejl skråning øst for pynten. Der var en utydelig sti, men det var i øvrigt et nemt terræn at gå i, da det for det meste bestod af græs og klipper. Her kigger vi tilbage, da vi er kommet et stykke op:

På trods af landskabets lidt kedelige udseende og det kølige vejr blev det en fin tur med mange flotte indtryk. Undervejs mødte vi en gruppe med en lokal "hiking guide", som var forbavset, da han mødte os. Han fortalte, at han ellers aldrig mødte andre vandrere i dette område.