søndag den 23. oktober 2011

Teno Alto via Camino del Risco

Efter en hviledag i går var vi klar til en ny udfording. Det var strålende klart vejr i morges, og med udsigt til en flot dag satte vi kursen mod Teno halvøen. Vi kørte igennem Buenavista del Norte og fortsatte et par km i retning mod Punto Teno. Her fandt vi et sted at parkere et par hundrede meter før starten af Camino del Risco, som går op til Teno Alto. Fra Teno Alto fortsatte vi ad en sti over en bjergrygning til El Palmar, og derfra gik det tilbage via en kombination af veje og stier til Buenavista og videre til vores parkeringsplads. Det blev en både flot og spændende tur på 14½ km med en akkumuleret stigning på 1140 m. Her er vores GPS track set i Google Earth fra en nordøstlig retning:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vores guide bog fortæller, at for ca. 40 år siden var Camino del Risco den eneste forbindelse mellem landsbyen Teno Alto og en større by, og hver dag bragte man brød fra Buenavista op til Teno Alto via denne sti. Lægen måtte også hentes nede fra dalen, hvorfra han red op til Teno Alto på et muldyr. Den historie er svær at tro på, efter man har gået på Camino del Risco, som er en stejl bjergsti, der går 620 m op på en afstand af 1.8 km, og som mange steder går på smalle klippehylder. Måske er navnet et ordspil, for man skulle tro, at navnet må betyde "Risiko-vejen", men det ville hedde "Camino del Riesgo". "Risco" betyder klippefremspring, og dem var der mange af undervejs. Her er vi kommet et stykke op og har en flot udsigt til Buenavista:

Vi kigger tilbage på et typisk stykke af Camino del Risco. Det var altid spændende at gå rundt om et hjørne som det man ser ca. midt i billedet. Nogle af disse hjørner var meget skarpe, og når man gik imod et sådant, var det som at gå ud i det tomme rum:

Her er endnu et billede fra Risco stien, som vi sent vil glemme:

Fra toppen af stien var der en flot udsigt over havet mod vest, hvor vi kunne se øerne La Gomera og La Palma. Vi gik videre til Teno Alto, hvor vi holdt en pause og fik os en is. Det er ellers sjældent, at man kan købe is i de små landsbyer. Fra Teno Alto gik det videre over en bjergrygning ned til byen El Palmar, som vi kigger ned på her:

Fra El Palmar gik vi tilbage til Buenavista og ud til vores parkerede bil via lokale veje og stier. Det blev en flot rundtur, hvor den bedste del uden sammenligning var Camino del Risco.