fredag den 21. oktober 2011

En rundtur fra Taborno

Anaga halvøen, som udgør den nordlige spids af Tenerife, er den flotteste del af øen, og vi foretog nogle flotte vandreture der i 2009 (se moyn.dk). I dag gik vi en rundtur fra byen Taborno, som vi også besøgte i 2009. Taborno ligger i et helt utroligt flot og dramatisk terræn. Tæt ved byen stikker Roque de Taborno op, en høj klippe, som kan ses vidt omkring. Vores rundtur blev på 10 km. Det var meget kortere end i går, men turen var mindst dobbelt så hård med en akkumuleret stigning på godt 1000 m, og stierne var ret udfordrende at gå på. Til gengæld var turen mere end dobbelt så flot. Her er vores rute i Google Earth, set fra nordøst:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vi gik turen med uret rundt, men det ville måske have været nemmere at gå den anden vej rundt, da nedstigningen var meget stejl og gik ad en vanskelig og dårligt vedligeholdt sti. Først tog vi en lille afstikker for at kikke på Roque de Taborno:

Vi er nu tilbage ved starten af nedstigningen. Der står et skilt med "Peligro", som betyder "Fare",
og det var berettiget, da stien flere steder gik på smalle klippehylder:

Desuden var stien meget stejl og delvist overgroet med brombærranker, så det blev en langsom nedstigning. Men hele vejen kunne vi nyde en spektakulær udsigt, som denne her:

Ved bunden af stien kom vi ud til et vandløb, som løber ned gennem Barranco de Afur og ud til en lille strand, der hedder Playa del Tamadite. Vi havde taget badetøj med, men vi kunne se, at stranden var fuld af sten, og der var en del brænding, så det ville ikke blive nemt at gå i vandet der. Vi fortsatte derfor op gennem Barranco de Afur, som også er en flot kløft. Den går op til Las Casas de Afur, som består af tre klynger af huse, som på dansk kunne kaldes Nedre Afur, Mellem Afur og Øvre Afur. På dette billede nærmer vi os Nedre Afur:

Herfra gik det stejlt op ad en sti belagt med beton til Mellem Afur, hvor der er et flot udsigtspunkt ("Mirador"), der også bruges som parkeringsplads. På det næste billede er vi kommet op til Øvre Afur, hvorfra vi kan se Nedre Afur til venstre i billedet og Mellem Afur i midten:

Det blev en fantastisk flot tur, selvom vejret ikke var det aller bedste. De 10 km tog os 6 timer, hvilket fortæller lidt om, hvor vanskelig turen var.