fredag den 17. juni 2011

En 2-dages tur til Cabo de Gata naturpark

Øst for Almería ligger der et specielt område, som har fået status af en naturpark. Det hedder på spansk Parque Natural Cabo de Gata-Nijár og er det grønne område på nedenstående kort:

Det ville vi gerne se, så vi tog en 2-dages tur derud. Vi fik anbefalet et hotel i Agua Amarga, som hedder Hotel Family. Hotellet og den tilhørende restaurant køres af en fransk familie, og værelsesprisen inkluderer en fin 3-retters middag samt morgenmad. Det er et sted, vi varmt kan anbefale.

Vi kørte direkte til Agua Amarga, og da vi ankom ved middagstid lå der en tåge langs kysten, som også dækkede stranden. Men i løbet af et par timer klarede det op, og vi nød resten af eftermiddagen på stranden.  Gunhild sidder ved den røde parasol:

Det skulle være godt at snorkle langs denne kyst, og det var en af grundene til at vi tog derud. Vi snorklede først ved klipperne langs strandens sydlige ende, hvor der var en del fisk, men de var allesammen grå. Vi prøvede også ved den nordlige ende af stranden, men her var vandet for uklart, og der var en masse brandmænd (red jellyfish).

Her er et billede fra hotellet fra i morges, da vi var klar til at køre videre. Gunhild står på terrassen ved vores værelse:

Vores mål var Cabo de Gatas fyrtårn på halvøens sydlige spids, men der er ingen direkte vej dertil langs kysten. Vi kørte først via byen Fernán Pérez inde i landet ud til kysten igen ved Mirador Amatista. Undervejs kom vi forbi Rodalquilar, hvor der ligger en gammel guldmine:

Efter et stop ved Mirador Amatista, hvorfra der er en flot udsigt op og ned langs kysten, fortsatte vi til byen Isleta del Moro, hvor der ligger en klippe i havet lige ud for byen. Det mindede os om Morro Bay i Californien, men byen ser dog noget anderledes ud:

Der er faktisk to klipper ud for La Isleta. Den inderste er landfast, og her er udsigten fra toppen af den til den yderste klippe:

Herfra måtte vi igen køre ind i landet for at komme til fyrtårnet, Faro de Cabo de Gata. Der går en primitiv vej fra byen San José ned til fyrtårnet, men vi fik at vide, at uden firehjulstræk ville vi ikke have en chance. Vi havde ingen tåge denne morgen, men vejret var meget diset, så vores billeder er ikke alt for klare. Her ankommer vi til fyrtårnet ad en vej, som på det sidste stykke er meget stejl og meget smal:

På østsiden af fyrtårnet er der et udsigtspunkt, hvorfra man kan se nogle pittoreske klipper i vandet, som kaldes Arrecife de las Sirenas. Man siger, at de har fået det navn af søfarere, som hørte sælernes gøen fra klipperne og troede, at det var sirenernes sang:

Vi havde set billeder af dette område og troede, man kunne snorkle ved klipperne, men det var ikke tilladt. Vi måtte gå til en strand på vestsiden af fyrtårnet, som hedder Corralete Beach. Her snorklede vi langs klipperne ved den vestlige ende af stranden og så de samme grå fisk, som vi så i Agua Amarga. Vandet var varmt og meget klart, så vi ville gerne have snorklet noget mere, men vi kunne ikke holde ud at være på stranden for fluer. Desuden begyndte tågen at komme ind, og da vi kørte derfra ved 13-tiden, var fyrtårnet næsten helt forsvundet i tågen.

På vejen hjem gjorde vi holdt ved Las Salinas, som er en saltholdig indsø, hvor en flok flamingoer holder til. Man kan iagttage dem igennem en kikkert fra et overdækket udsigtspunkt. De var ret langt borte, men her er et billede taget med 16x zoom, hvor man lige kan skimte flamingoerne:

Som konklusion på denne tur kan vi sige, at vi nød turen og det at se noget andet, men snorkel-oplevelserne levede helt ikke op til vores forventninger, og Cabo de Gata kysten blegner en smule i sammenligning med Californiens kyst. Vi var godt tilfredse med at vende tilbage til Nechite igen, selvom temperaturen var 34°C, da vi kom hjem ved 17-tiden.