søndag den 17. juni 2012

2012-06-17: Poncebos - Camarmeña - Majada de Ondón

Efter en hviledag i går, hvor det samtidigt var dårligt vejr, overvejede vi grundigt, hvor vi skulle gå hen i dag, da det kunne se ud til at blive vores sidste dag med godt vejr. Valget faldt på en tur fra Poncebos (ca. 250 m) via landsbyen Camarmeña (ca. 450 m) op til folden "Majada de Ondón" i godt 1300 meters højde. Det er en forholdsvis kort tur, som så til gengæld er meget stejl. Udsigten skulle være fantastisk, og der blev vi i hvert fald ikke skuffet, som det kan ses af billederne nedenfor.

Da Google Earth er meget unøjagtigt i dette område, og da vores GPS track indeholdt mange fejl, er det svært at angive nøjagtige afstande og højder, men efter at redigere vores track efter bedste skøn, beregner vi en "3D afstand" (dvs. en skrå længde) på 9.7 km. GPSer måler normalt kun en 2D (dvs. flad) afstand, og på de fleste tracks er forskellen mellem 2D og 3D afstand forholdsvis lille. Men på dette track bliver forskellen at mærke, eftersom den gennemsnitlige stigning var på godt 30%. En sektion på 1.35 km havde en stigning på 40%:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vi parkerede ved vandkraftværket i Poncebos. Det bliver forsynet med vand fra Canal de la Cía (se Ruta del Cares turen), som bliver ledt ned til kraftværket gennem to store grønne rør. Vi fandt en sti, som går op langs de grønne rør. Der går flere broer over rørene, og vi krydsede over to gange, til vi nåede en højde af ca. 400 m. Det sidste stykke af stien var meget stejlt og helt overgroet med ukrudt (deriblandt mange brændenælder), så vi valgte at gå på vejen det sidste stykke op til Camarmeña.

I Camarmeña gik vi op til Mirador Naranjo de Bulnes, hvorfra der er en fin udsigt til Picu Urriellu, der jo også kaldes Naranjo de Bulnes. Vi tog en del billeder, men det kunne vi godt have ventet med, da udsigten blev meget bedre, da vi kom lidt længere op ad stien:

Slugten, vi kigger op igennem, er Canal del Texu, hvor vi gik op til Bulnes den 28/5. Ruta del Cares går op igennem den slugt, man kan se mundingen af mellem de høje bjerge til højre i billedet.

På det næste billede er vi kommet lidt højere op, og vi kigger mod øst langs vejen, der går fra Poncebos til Tielve. Nederst ses parkeringspladsen ved tunnelbanen, el funicular:

Ruten fortsætter stejlt opad langs klippevæggen, der ses til venstre i billedet ovenfor. Vi holdt to pauser undervejs, inden vi kom op på en grøn bakketop i en højde af godt 1200 m. Herfra var udsigten helt fantastisk. Foruden det centrale massiv af Picos de Europa kunne vi nu også se det vestlige massiv (Macizo Occidental eller Cornión):

Fra bakketoppen var der kun godt en halv kilometer op til de maleriske bygninger ved Majada de Ondón, hvor vores GPS målte en højde af 1320 m. Her er en udsigt mod det centrale massiv:

Neden for bygningerne gik der heste og køer på græs. Der var nu begyndt at komme flere skyer op bag bjergene, hvilket fik silhuetten af bjergtoppene til at træde endnu tydeligere frem. Her kigger vi igen mod det vestlige massiv:

Vi så ikke frem til at skulle gå ned ad den stejle sti, men det gik faktisk bedre, end vi havde regnet med. På vejen ned så og hørte vi en flok gribbe, som åbenbart kappedes om at komme til ved et kadaver på en bjergrygning over for den, vi gik på.

Da vi kom ned, var himlen så godt som helt overskyet, så vi var meget heldige med vejret på denne tur. Den tog godt 7 timer, men vi holdt også mange pauser undervejs. Turen var meget flottere, end vi havde forventet, så det var en fin afslutning på vores vandreferie i Picos de Europa.

Se statistik for vores 19 vandreture i Picos de Europa på GPS statistik for vores ture.