fredag den 8. juni 2012

2012-06-08: Ruta de Caoru

Vi venter på, at vejret bliver bedre, så vi kan komme lidt højere op i bjergene, men i dag var der desværre udsigt til køligt og mest skyet vejr. Vi ville helst ikke gå i skyerne igen som i går, hvor det faktisk var ret koldt, så vi valgte en sti fra Las Arenas, hvor vi kunne se, at toppen af det bjerg, vi gik op på, ikke var indhyllet i skyer.

Stien vi valgte hedder PR-AS 127 Ruta de Caoru. Den går fra Las Arenas til Tielve og følger en vej, som blev bygget af Romerne for mere end 2000 år siden. Den kaldes "Calzada Romana". Strækningen fra Las Arenas til Tielve er 12.8 km hver vej og går fra en højde af 150 m i Las Arenas op over et bjerg med en højde på 1238 m. Vi gik ca. 5½ km op til en højde af 1050 m og tilbage:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Den første del af ruten går igennem en skov, hvor man især lægger mærke til de mange ældgamle ædelkastanje træer:

I en højde af ca. 600 m kommer vi ud af skoven og har en flot udsigt mod Las Arenas og omegn. Byen i midten af billedet er Poo, og byen foroven er Asiegu, hvor vi bor. Den hvide streg på rygningen øverst til højre i billedet er vejen fra Asiegu til Tebrandi, hvor vi gik op den 2. juni. Den lyse klippe i midten af billedet er Peña Alba, som vi besteg den 27. maj, og lige neden for den ligger Carreña:

På det næste billede er vi oppe i godt 800 meters højde og kigger over mod Cabeza de Juan Robre (875 m høj), hvor vi var oppe den 25. maj. Herfra kan vi se næsten hele den rute, vi gik:

Calzada Romana var en stenbelagt vej, og stenene er bevaret på en stor del af ruten. Da vi kom op til en højde af ca. 900 m, kom vi til nogle områder med køer på græs. De kaldes på spansk for "majadas", som oversættes til "folde" på dansk. Det kunne også ligne folde med de stenmure, der ses på billedet nedenfor, men køerne er nu ikke spærret inde. De kan frit gå over det hele:

I dette område var der ingen sten på stien, så vi har en mistanke om, at bønderne har brugt stenene fra Romervejen til at bygge stenmure med.

Da vi startede kl. godt 10 var temperaturen 16°C, og i starten havde vi en del sol. Det tog os ca. 3 timer at gå de 900 m op til en højde af 1050 m. Nu var himlen blevet helt overskyet, og det var blevet ret køligt. Så efter en frokostpause besluttede vi at vende om. Nedturen tog 2½ time.