onsdag den 13. juni 2012

2012-06-13: En rundtur mellem Tielve og Sotres

Efter to dage med en masse regn var der i dag udsigt til tørvejr med nogen sol, så vi var ivrige efter at komme ud og gå igen. I går gik vi dog en lille tur fra huset ned til købmanden i Carreña (7½ km frem og tilbage). Vi forsøgte at gå mellem bygerne, men kom til at gå tilbage i øsende regnvejr.

Det skulle blive en kølig dag i dag, så vi valgte en af de laveste ture i midten af Picos Europa. Det var en rundtur mellem landsbyerne Tielve og Sotres. Vi startede i en højde af 675 m og kom op til en højde af 1238 m undervejs. Sotres, som er den højest beliggende by i Asturias, ligger i en højde af ca. 1050 m. Her er vores rute i Google Earth, hvor vi kigger mod øst. Vi gik ruten med uret rundt:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vi fulgte stort set den rute, der hedder "Ruta del Monte Camba", og som har Picos de Europa nr. PR-PNPE 20 eller Asturias nr. PR-AS 229, men tog en lidt kortere rute forbi Sotres. Vi fulgte først den officielle rute ud ad det lille sidespor, som ses foroven til højre på vores GPS track, men da vi kunne se, at det blev meget længere, vendte vi om og gik den anden vej. Turen blev på ialt 13½ km.

Vi startede fra Tielve lige før middag ved en temperatur på 12°C og står nu og kigger tilbage mod byen:

Det spanske meteorologiske institut, AEMET, havde lovet os opklaring over bjergene i løbet af eftermiddagen, men det blev mere og mere overskyet i stedet for. Man skulle kunne se Picu Urriellu fra denne rute, og vi mener, at vi så den underste del af det markante bjerg, men toppen fik vi aldrig at se.

Den første del af stien var ret stejl, og vi gik 315 m op i de første 50 minutter. Her er vi kommet op til "Majada de Valfrío" i 990 meters højde, hvor vi holdt vores frokostpause. Bjerget i venstre side af billedet er Monte Camba, som vores rute går rundt om:

Lidt højere oppe (ca. 1080 m) kom vi til "Majada de Tobaos", hvor vi på billedet kigger tilbage i retning mod Tielve:

Herfra gik stien lidt nedad igen, før den klatrede op til 1238 m i passet syd for Monte Camba. Stien var meget våd langs østsiden af Monte Camba, så det krævede mange steder lidt af en balanceakt at holde støvlerne tørre. Ikke desto mindre ankom vi til passet efter kun 2½ time.

Vi brugte lidt mere tid på tilbageturen, hvor vi holdt flere pauser. Her nærmer vi os Sotres, som har en flot beliggenhed mellem bjergene. Desværre hang skyerne nu meget lavt, så udsigten var ikke helt, hvad den kunne have været:

Fra Sotres følger ruten den gamle kærrevej mellem Sotres og Tielve. Den løber parallelt med den nye asfalterede vej (CA-1), som blev bygget for ca. 50 år siden. Vi havde ikke regnet med, at dette stykke ville være særlig interessant, men det viste sig at være en virkelig flot sti:

På trods af det kølige vejr og de lavtliggende skyer var det en flot tur, som vi var glade for, at vi tog.