onsdag den 11. september 2013

2013-09-11: En rundtur fra Cómpeta

I går tog vi en bade- og indkøbsdag, hvor vi igen besøgte Playa de las Alberquillas. Og i dag tog vi en rundtur fra Cómpeta, som gik hen og blev lidt længere, end vi havde regnet med.  Cómpeta er en lidt større landsby, som ligger ca. 9 km nord for Sayalonga i en højde af ca. 650 m. Vi planlagde at gå den rute, som Guy Hunter-Watts i sin bog "Walking in Andalucía" kalder "The Walk of the Cool River". Den skulle ifølge bogen være 12 km lang. Vi fulgte ikke bogens rute i alle detaljer, men dog i store træk, så vi blev temmelig forbavsede, da det viste sig, at vores tur blev på 15½ km:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vi starter kl. 10 fra toppen af passet på vejen fra Torrox til Cómpeta, hvor der ligger en restaurant, som hedder Venta La Palma. Cómpeta er blevet en rigtig turistby, som man kan få indtryk af på dette billede, der er taget lige neden for Venta La Palma:

Lige over for restauranten er der en asfalteret vej med et skilt, der siger "Sendero" (vandresti) til Casa de la Mina. Da vi kom tilbage fra turen, så vi, at der er en grusvej, som går op lidt længere nede mod Torrox. Det var nok den, vi burde have taget, men de to ruter støder sammen længere oppe.

Efter godt 1½ km er der ikke flere huse langs vejen, og vi kommer ind i en fyrreskov. Her kigger vi efter en rød plet på en sten, som ifølge bogen markerer en slugt, som vi skal gå op igennem. Vi finder ingen røde pletter, men ser en slugt med en sti. Vi går lidt længere ud ad skovvejen, men ser stadig ingen røde pletter. Så vi beslutter os for at  tage den slugt, som vi mener, går den rigtige vej. Et stykke oppe møder vi et hollandsk par på vej ned. De har den samme guide-bog og er vendt om, da de er kommet i tvivl om de går den rigtige vej, da de heller ikke kunne finde den røde plet.

Vi fortsætter imidlertid, og det viser sig, at vi er på ruten. Snart kommer vi ud af slugten til et flot udsigtspunkt, der hedder Puerto del Collado. Her har man bygget et nyt picnic område, så vi gør pause her med en flot udsigt til Almijara bjergene:

Vi fortsætter ad den skovvej, der går forbi udsigtspunktet i retning mod Casa de la Mina, som vi når efter knap 2 km. Udsigtspunktet lå i en højde af 900 m og Casa de la Mina ligger i en højde af 880 m. Undervejs nåede vi det højeste punkt på denne tur, som var 962 m. På hele strækningen har vi en fantastisk flot udsigt til Almijara bjergene.

Fra Casa de la Mina går turen nedad via en anden grusvej, som fører os helt ned til floden Arroyo de la Cueva del Melero ved Fábrica de la Luz. Undervejs passerer vi en række eucalyptus træer, før vi kommer til nogle huse ved kilden Fuente La Teja:

Herfra går vejen gennem terrasser med oliventræer. Imellem dem ses nogle træer, som hedder carob træer. Vi er nu kommet et godt stykke ned, og på det næste billede peger Gunhild op mod Puerto del Collado, hvor vi kom fra. Det ligger i passet til venstre:

Vi nærmer os Fábrica de la Luz, og det er en flot dal, vi kommer ned i:

Fábrica de la Luz eller "Lysfabrikken" er et gammelt vanddrevet elektricitetsværk, som nu er omdannet til et picnic og camping område, men indgangen til picnic området var spærret af en låge med hængelås:

Vi holder en pause og svaler fødderne i flodens kolde vand, inden vi fortsætter. Først må vi krydse floden over en bro lavet af gamle paller:

Vi fortsætter mod Cómpeta på en grusvej, som til sidst kommer ud til asfaltvejen fra Torrox til Cómpeta. Vi har nu gået 11½ km, men der er 4 km ad asfaltvejen op til passet ved Venta La Palma. Dem kunne vi godt have undværet. Hele turen havde en akkumuleret stigning på godt 1000 m (ifølge Google Earth).