torsdag den 31. maj 2012

2012-05-31: Peña Llacia

I går tog vi en "fridag" og blev hjemme i Asiegu. Om eftermiddagen gik vi igen en lille tur på 4½ km i omegnen af Asiegu. Der er så mange stier, at det ikke er svært at finde en ny rute.

I dag kørte vi til Arangas, som ligger 6 km nord for Las Arenas, for at gå en tur i Sierra de Cuera, som er en bjergkæde, der går mellem kysten og Picos de Europa. Vi fortsatte gennem Arangas og kørte ca. 2 km til en sidevej, som straks går fra asfalt til beton. Her fandt vi et sted at parkere efter ca. 150 m. Man kan godt køre op til enden af den smalle betonvej, som er 1.6 km lang, men vi ville hellere gå. Vi startede i en højde af 460 m, og her er den rute, vi gik:

Klik her for at se ruten i Google Earth
For enden af betonvejen starter en bred sti, som går op forbi et hus med rødt tag, hvor vi i første omgang fortsatte ad den brede sti til højre. Det viste sig at være forkert, men mens vi gik og nød den flotte udsigt fra stien, kom der en 10 - 20 gribbe, formentligt "griffon vultures", som svævede over skråningerne omkring os. Vi stod der længe for at få nogle gode billeder af gribbene:

Her er et af de bedste billeder, vi tog. Griffon gribbene har et vingefang på ca. 2½ m:

Vi opdagede nu vores fejltagelse og gik tilbage til huset, hvor der går en smal sti op ad skråningen lige bag huset. Det var en dårlig sti, og den var ret stejl på det første stykke, men længere oppe blev stien bedre og knap så stejl. Udsigten blev bedre og bedre jo længere vi kom op. Her holder vi et lille hvil og nyder udsigten til de sneklædte toppe i Picos de Europa og til Arangas, som ses nedenfor:

Lidt længere oppe i en højde af knap 1100 m kom vi til en fold med køer, "Majada de la Piedra del Oso". Bag den nysgerrige ko ses den centrale del af Picos de Europa med Picu Uriellu lidt til venstre for midten:

Vi fortsætter opad og kigger her tilbage over folden med træerne mod Picos de Europa, hvor vi nu kan se både det centrale og det østlige massiv:

Det sidste billede er taget fra toppen af Peña Llacia, som officielt har en højde på 1237 m. Vores GPS målte 1232 m (Google Earth viser en højde på 1198 m). Herfra kigger vi lidt mod sydvest, hvor vi foruden det centrale massiv kan se nogle af de sneklædte toppe i det vestlige massiv, som var den del, vi så fra Lagos de Covadonga:

Det blev en flot tur på ca. 9½ km. Luften var temmelig diset, men vi syntes alligevel, at udsigten var enestående. Da vi kom tilbage til Asiegu ved 17-tiden, viste bilen en temperatur på 27°C.