torsdag den 24. maj 2012

2012-05-24: Covadonga

Endnu en dag med flot vejr, så vi besluttede at køre til Covadonga, som ligger ca. 30 km fra Asiegu. Covadonga skulle efter sigende være Spaniens mest hellige sted, og da det samtidigt har en flot beliggenhed er det en kæmpe turistmagnet. Om sommeren kommer der så mange mennesker, at indkørsel for biler bliver spærret, og man må tage en bus derind.

Vi kørte tidligt og ankom til Covadonga ved halv elleve tiden. Der var en del besøgende, men det var sikkert ingenting i forhold til en sommerdag, og vi havde ingen problemer med at finde et sted og parkere.

Efter maurernes erobring af Spanien i 700-tallet blev en mand ved navn Pelayo valgt som leder af de kristne Visigother i det nordlige Spanien. Det lykkedes Pelayo at besejre maurerne i et slag ved Covadonga i år 722. Det var den første kristne sejr i kampen mod maurerne. Ifølge sagnet skyldtes Pelayos mirakuløse sejr, at han fik overrakt en statue af Jomfru Maria af en eneboer, som levede i en hule i Covadonga. På baggrund af denne sejr blev der bygget et kapel i den hule, hvor Pelayo fik overrakt statuen, og der blev også bygget et kloster i Covadonga, som senere er blevet erstattet af en kirke, som kaldes "Basilica de Covadonga". Den blev indviet i 1901.

Vi gik først hen for at kigge på "det allerhelligste", hulen med det lille kapel:

Der går en trappe op til hulen, og derfra kan man gå gennem en tunnel, som kommer ud ved Basilica'en. På dette billede af kirken kan man i baggrunden skimte et kors, som står på toppen af et bjerg, der hedder "Cruz de Priena", hvor vi senere gik op:

Foran kirken står der en statue af Pelayo:

Efter at vi havde kigget på Covadongas seværdigheder, var det tid til at gå på en vandretur. Her er et kort, som viser hele vores rute i Covadonga:

Klik her for at se ruten i Google Earth
Vi tog først en sti, som starter tæt ved hulen i Covadonga, lige over for det sted hvor vi parkerede. Stien hedder "GR-203 Ruta de la Reconquista". Det er en lang sti, men vi ville kun gå op til en flot eng, som hedder Vega de Orandi. På det første stykke gik stien stejlt opad gennem en skov. Den var våd og mudret og derfor meget glat at gå på. Vi håbede, at den ville blive bedre længere oppe, men efter godt en halv kilometer så det kun ud til at blive værre, så vi opgav og gik ned igen. Det er den lille arm på vores rute, som stikker nedad til venstre.

Vi gik derefter over til en anden sti, som starter ved Casa Rural Asprón og går op til toppen af et bjerg, der hedder Cruz de Priena. Ruten går på sydsiden af bjerget, så der var gode chancer for at stien ville være tør. Det var den også, og samtidigt var der en flot udsigt over Covadonga det meste af vejen, da der ikke var så mange træer. Her er et billede, hvor vi har zoomet ind på kirken med hulen i baggrunden:

Stien gik ca. 535 m opad over en afstand af 3 km, så det var en god motionstur. Det var også godt varmt. Da vi kørte ud fra Covadonga viste bilens termometer 28°C. Her er vi ankommet til korset på toppen af Cruz de Priena, hvor vi kan se de sneklædte toppe af Picos de Europa i baggrunden:

Fra toppen havde vi et flot 360° panorama med Picos de Europa mod sydøst og Covadonga mod sydvest. Mod nord kunne vi se flere landsbyer langs landevejen AS-114 og bag dem Sierra de Cuera, som er en lavere bjergkæde, der går langs kysten. Lad os slutte med et billede af Covadonga området set fra toppen. Hulen findes på den plet med bar klippevæg, som ses til venstre for kirken: