onsdag den 25. maj 2011

Langs vandkanaler ved Mecina Bombarón

I dag kørte vi til en lille by,der hedder Mecina Bombarón, som ligger ca. 15 km vest for Nechite. Der gik vi en tur på godt 7 km langs de såkaldte "acequias", som er vandkanaler, der kan være op til 1000 år gamle. Her om foråret er der masser af vand i kanalerne, og vi så, hvordan man konstant vedligeholder dem ved at grave mudder op fra bunden, som så bliver smidt langs kanalernes kant. Det var der, vi gik, så på denne årstid, kan man godt risikere at komme til at gå i mudder.

Her er vores faktiske rute:

Klik her for at se ruten i Google Earth.

Vi startede i en højde af 1200 m og nåede op til ca. 1450 m på det højeste sted. Der var flere steder undervejs, hvor vi måtte krydse vandløb, som f.eks. her:

Vi gik først langs "acequia baja", den nedre kanal, som ender ved floden, Rio Mecina Bombarón, og vi kunne først ikke se, hvordan vi skulle kunne komme videre derfra:

Men det viste sig, at der ca. 20 m bag os var en utydelig sti, som gik op ad skråningen til venstre. Den var meget stejl og svær at følge, men vi fandt da til sidst op til "acequia alta", den øvre kanal, som på denne strækning er en betonkanal. Mærkeligt nok var den tør, men da vi fortsatte opad langs kanalen, blev den afløst af en grøft, hvor der igen løb vand.

På tilbagevejen fulgte vi først en grusvej og længere nede en stenet sti. Lige oven for Mecina Bombarón gik stien forbi et udsigtspunkt, som kaldes "Era del Chorro". En "era" er en cirkel af sten, hvor man i gammel tid tærskede kornet og skilte kernerne fra avnerne ved at kaste kornet op i luften. De fleste eras er derfor anlagt på steder, hvor der er en masse vind.

Lige neden for era'en ligger Mecina Bombarón, som ikke kan ses på billedet. I baggrunden ses silhuetten af Sierra de la Contraviesa til højre og af Sierra de Gádor til venstre.

Alt i alt en flot tur og en positiv overraskelse, da vi ikke havde regnet med, at en vandretur langs vandkanaler ville være alt for spændende.