tirsdag den 14. juni 2011

En tur på Sendero Sulayr (GR-240) med sidespor

Med udsigt til endnu en varm dag planlagde vi at gå en tur på den høje sti, GR-240, som også kaldes Sendero Sulayr. Der er ikke så mange steder, man kan køre til GR-240, men et af stederne er vejen til Puerto de la Ragua, som går tværs over den østlige del af Sierra Nevada bjergene. Vi kørte derop, og med GPSens hjælp fandt vi det sted, hvor stien krydser vejen. Der er nogle pæle med de rød-hvide GR mærker ved vejen, men de er nemme at overse.

Vi startede i en højde af 1675 m og gik op ad stien mod vest. Her går stien op over en rygning, men følger stort set en konturlinie på godt 1800 m. Vi gik i en fyrreskov, og det så ud til at stien ville fortsætte sådan. Det var lidt for kedeligt, så da vi kom til kanten af rygningen og så et hjulspor, som gik op og ned ad rygningen, besluttede vi at prøve det i stedet for at fortsætte på GR-240. Her er den rute, vi gik:

Klik her for at se ruten i Google Earth.
Vi gik først ned ad rygningen til et punkt med nogle flotte klipper, hvorfra der var en god udsigt til hele landskabet mod syd med byen Bayárcal mod sydøst:


Vi gik derefter op ad rygningen og nåede til sidst op i en højde af godt 2200 m. Der var en behagelig temperatur på omkring 17-18°C i skyggen efter vores bedste skøn. Der var en masse flotte blomster i denne højde. De er i fuldt flor lige nu, og der var mange slags, som vi ikke havde set længere nede.


På denne tid af året kan det være svært at finde et sted med skygge midt på eftermiddagen, især i et område som her uden træer, så vi var heldige, da vi fandt denne lille hule:


Da vi kom tilbage til vejen, fulgte vi stien ned i kløften mod øst, hvor Arroyo de Palancón løber i bunden. Der står et skilt, som peger med Barranco del Riachuelo, som er den næste kløft langs stien, og hvortil der var 2.5 km. Stien var meget overgroet og så ikke ud til at blive brugt ret meget. Her er et billede fra bunden af kløften med broen over Arroyo de Palancón:


Endnu en fin tur, som blev på ialt 11.7 km.

2 kommentarer:

  1. Hej hej :) er det en ny model af das?

    SvarSlet
  2. Hej - nej, det er absolut ikke en ny model. Den har faktisk været brugt så langt tilbage som før vores tid. Og den virker!

    SvarSlet